به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بانوخبر : سیده زینب حسینی نیک در خصوص حجاب، فرهنگ ایرانی یا صرفا اسلامی بیان کرد: مسئله زن از جمله موضوعات اساسی و محوری برای هر ملت، آیین و مکتبی است به همین علت از گذشته تا کنون یکی از موضوعات مهم و مورد گفتگو در میان همه ملت ها بوده است .
وی افزود: زنان نیمی از جامعه را تشکیل می دهند و با هم مسائل مشترکی دارند اما هیچگاه ضرورتی احساس نشد که در مورد مردان به طور خاص بحث و گفتگو شود یا مسائل آنان مورد بررسی های علمی قرار بگیرد و این نشان از اهمیت آن است.
این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: زنان به دلیل ستم های تاریخی که بر آنها روا شده وضعیت متفاوتی با مردان دارند. آنها همواره مورد تحقیر و سواستفاده قرار گرفته اند، هویت انسانی آنها در برهه ای از تاریخ انکار شده و گاهی آنها را در شمار بردگان قرار داده اند و نیز مانند کودکان و سفیهان اهلیت حقوقی شان نهی شده است .
حسینی نیک ادامه داد: در زمان ما، زنان انسان های آزاد و دارای هویت و اهلیت حقیقی مستقلی هستند ولی با این وجود بحث و گفتگو درخصوص زنان همچنان ادامه دارد و خصوصا بحث عفاف و حجاب و الگوهای رفتاری این مسئله، بسیار مهم و دارای ارزش است و می توانیم بگوییم دعوا بر سر بحث عفاف و حجاب اصلا سابقه چندهزار ساله دارد و همگام با خلقت حضرت آدم (ع) می باشد .
وی با شاره به اینکه در قرآن و روایات اسلامی مطالب فراوانی درباره زنان دیده می شود، عنوان کرد: در غرب با تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر یا اسناد دیگری همچون کنوانسیون محو تبعیض علیه زنان، مسائل زنان دوره جدیدی را آغاز کرده و این موضوع بیش از گذشته مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته است.
این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و سهم زنان در شکل گیری آن و نیز حضور چشم گیر آنان در دفاع مقدس و بخش های گوناگون جامعه سبب شد که مسائل زنان در جمهوری اسلامی ایران در کانون بحث و گفتگوها قرار بگیرد و پژوهش های فراوانی درباره آنها انجام شود.
حسینی نیک اظهار کرد: به گفته شهید مطهری نقش زن در تاریخ به سه الگوی شخص گرانبهای بدون نقش، شخص بی بهای دارای نقش و شخص گران بهای دارای نقش تقسیم بندی می شود.
وی گفت: یک شخص اگر بخواهد شخص گرانبهای سازنده و دارای نقش در جامعه باشد لازم است سه راهبرد پوشیدگی، حریم نگهداری و امانت داری را رعایت کند. از جمله مباحث مهم الگوی مطلوب زن، مسئله پوشیدگی است. آیه ۵۹ سوره احزاب فلسفه پوشش را مورد آزار و اذیت قرار نگرفتن و شناخته نشدن زن عنوان کرده است . در آیه ۵۳ نیز به بهداشت روانی زن اشاره شده و اینکه حجاب برای حفظ قلوب از افکار گناه آلوده است.
این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: مقصود از حریم نگهداری آن است که زن و مرد مسلمان در ارتباط خود با یکدیگر حدود شرعی را رعایت کنند و این اصل صرفا اختصاصی به بانوان ندارد و شامل آقایان هم می شود.
حسینی نیک افزود: رسول اکرم(ص) درباره یکی از درب های مسجدالنبی عرضه داشتند که خوب است این را به بانوان اختصاص دهیم که در نتیحه، باب النسا به عنوان یکی از درب های مسجدالنبی به بانوان اختصاص داده شد و این امر نشان از اهتمام مسلمانان به حفظ حریم است .
وی بر حفظ حریم های نگهداری در چهار بخش روابط بصری، روابط رفتاری و محیطی، روابط کلامی و حریم نگهداری در رسانه ها و فضاهای مجازی تاکید کرد.
این استاد حوزه علمیه ادامه داد: ویل دورانت، نویسنده کتاب تاریخ تمدن می گوید حجاب اصلا ربطی به مذهب ندارد. به گفته این نویسنده ما در نقاشی های دوران باستان یعنی قبل از میلاد مسیح تصاویری پیدا می کنیم که زنها در آنها حجاب دارند یا در کتاب زن در آینه تاریخ می بینیم که نویسنده به طور مفصل پوشش و حجاب را از امور فطری زن دانسته چون زن عنصری است که لطیف و زیباست و خداوند نیز شان و زیبایی های ویژه ای برای آن قائل شده است.
حسینی نیک افزود: به تعبیر شهید مطهری شکل دیگر تاثیر زن در تاریخ این است که زن نقش مستقیمی در تاریخ داشته باشد نه به عنوان شخصی بی بها و که حریم بین او و مرد برداشته شود زیرا شخصیت او از نظر احترام و عزت و قیمت پایین می آید ولو از نظر سواد بالا باشد.
وی بیان کرد: امام خمینی (ره) درباره لزوم حضور زن در جامعه و ایفای نقش های اجتماعی و سیاسی آن فرموده اند که باید همدوش مردان باشد ولی با حفظ آن چیزی که اسلام مشخص کرده است.
منبع : خبرگزاری زنان ایران